Kom nu - til sagen
'På nettet' kan du sidde i ro og mag, i din dybe lænestol, og konstruere lange svadaer - som du så bagefter bliver forundret over, at ingen reagerer på!
Næste gang du skal have et budskab igennem - prøv da at følge disse få råd:
- gør det kort (virkelig kort)
- gør det nemt at læse (korte sætninger istedet for lange)
- vær præcis - hvorfor henvender du dig!?
- hav et rimeligt forlangende
- vis 'læseren' hvorfor han/hun skal hjælpe dig
Det bliver sagt lidt længere - og på engelsk her :)
AIDA
Det handler ikke om Verdi's opera men om en kommunikationsmodel: Attention Interest Desire Action
Den går i al sin eventyrlige enkelthed ud på at følge disse 4 simple råd, når du vil prøve at få et budskab igennem til en kunde/leverandør/mulig kæreste/exkæreste/HA'er - eller hvem du nu har udset sig som offer for dine retoriske armbøjninger:
- Attensjion - fang modtagerens opmærksom (og du kan roligt være mere original end at stave et ord forkert) ;)
- Interest - opbyg en interesse hos modtageren (hvad mangler hun, har han formeget af, savner de, osv)
- Desire - vis hvad dit budskab er værd for dem
- Action - forklar hvordan modtager får fat i den værdi