Direct Marketing og GDPR

Nu er ALCO ikke vant til at skulle løbe spidsrod i kampen om at få lov til at lave noget! Vi har været så heldige, de seneste 15-20 år, at vore kunder har delt deres tilfredshed med vore tjenester. De laurbær har vi hvilet på - for længe - eller med rette; det får vi sikkert aldrig opklaret!

De fleste virksomheder er skruet sådan sammen, at de skal vokse med lynets fart, og gerne hurtigere. Fordi medarbejderne kræver mere i løn, direktionen gør det, investorerne gør det.

Løsningen er - næsten altid - at få raget en større del af kagen til sig, hurtigere og hurtigere. Et af værktøjerne til at gøre det, er at bearbejde emner, og om muligt, få dem til at lægge noget af deres 'business' i virksomhedens kurv.

Bearbejdningen af emner kan ske ved personligt besøg, men i dag har rigtig mange virksomheden en "besøgspolitik" lidt i stil med: ring først, vi tager ikke mod besøg ved døren! Det kræver derfor at virksomheden 'samler kontaktoplysninger ind' på mulige emner. Det kan den gøre ved at købe sådanne oplysninger hos eksempelvis nnerhverv.dk, Krak, Dun&Bradstreet, mfl. Derefter skal virksomheden bruge disse oplysninger til at kontakte emnerne - typisk ved at lade 'phonere' ringe emnerne op og "tilbyde" et besøg.

En anden måde, virksomheden kan samle emner ind på, er ved at annoncere som i gamle dage, eller digitalt på de sociale medier, eller Google, eller på populære hjemmesider, på blogs mm. Annoncernes formål er alene at få emner til at henvende sig; og når de gør det, skal virksomheden så opsamle emnernes kontaktoplysninger.

GDPR har sat meget fokus på den disciplin, der hedder "at opsamle kontaktoplysninger" - hos private. Som det var været et gennemgående tema i alle mine poster om GDPR, gælder det også her, at GDPR kun interesserer sig for oplysninger om fysiske personer. Når det så alligevel sniger sig ind i snakken om virksomheder skyldes det naturligvis at kontaktpersoner i virksomheder også er fysiske personer! Sålænge virksomheden ikke indsamler andre oplysninger end navn, tlfnr og firma email, er der imidlertid ingen 'ko på isen'.

Moderne CRM systemer levner imidlertid masser af muligheder for at indtaste alle mulige andre oplysninger (ligesom der ikke er noget til hinder for at gøre noget tilsvarende i et Excel regneark, eller et Word dokument, en 'flad fil', eller et selv-designet CRM system, hvor data gemmes i en eller anden type database)!

Men hvad så?

Det britiske Information Commissioners Office har udgivet en guide for små og mellemstore virksomheder, om brugen af direct marketing, som giver en masse løftede pegefingre, og også gode anvisninger på hvordan man gør for ikke at overtræde lovgivningen, og samtidig få samlet kontakt oplysninger ind.